ημέρες, eli päivää kreikkalaisittain!

Tänään ajattelin kuvailla tyypillisen työpäivän mulle. Herätys on yleensä joskus viiden jälkeen, aina ennen kuutta. Tallille pitää mennä eri aikaan joka päivä, riippuen kuntoon laitettavien hevosten määrästä. Joskus siellä pitää olla jo 5.15, joskus klo 6.30 riittää. Tallille päästyäni otamme hevoset sisälle Julian kanssa, sitten otamme taas ulos ne, jotka laitamme kuntoon. Tallissa ei ole sähköä, joten aamuisin on liian pimeää harjata ja satuloida hevosia sisällä.

Kun hevoset ovat valmiit, vaihdamme ratastuskengät jalkaan ja valmistaudumme auttamaan asiakkaat hevosten selkään. Sitten nousemme itse ratsaille ja lähdemme matkaan. Jos lähden alkeisryhmän mukaan, menen yleensä jalan. Aloittelijat lähtee vasta, kun keskitason ryhmä ja edistyneet ratsastajat ovat lähteneet. 

Kun palaamme reissulta, otamme satulat pois hevosten selästä ja käytämme hevoset suihkussa. Päivisin on nimittäin noin 35 astetta lämmintä. Sitten pesemme kuolaimet ja satulavyön ympärillä olevat hihat, joita käytämme aina ratsastaessa. Sitten hevoset menevät sisälle ja saavat ruokaa, ja me lähdemme kotiin. 

Päivällä on noin neljästä kuuteen tuntia vapaata. Silloin yleensä laitan ruokaa, nukun päiväunet, käyn kaupassa ja nettikahvilassa (netti huoneistossa ei toimi). Joskus lähden rannalle, kuten esimerkiksi tänään. 

Tallille lähden joskus neljän ja kuuden välillä. Siellä laitamme kuntoon hevoset sisällä, kun ulkona on siinä vaiheessa tosi kuuma. Samat tehvätät kuten aamulla, toistuu jälleen kerran. Kun illalla olemme valmiita, lähdemme kotiin. Joskus saatan auttaa Kristyä asiakkaiden viemisessä hotellille. Yleensä olen kuitenkin asunnolla klo 22 ja 23 välissä. 

Tuollainen on suhteellisen tavallinen työpäivä. Aika raskas, mutta jos päivällä nukkuu nokoset, siitä selviää ihan kepeästi.

 

ημέρες, alltså god dag på grekiska!

Idag tänkte jag beskriva en typisk arbetsdag för mig. Väckningen är oftast någon gång efter fem, före sex. Man behöver åka till stallet vid olika tidpunkter varje dag, beroende på hur många hästar som måste göras i ordning. Ibland måste man redan vara där 5.15, vissa dagar räcker 6.30. Först tar vi in alla hästar i stallet, sedan tar vi ut dem, som vi ska göra i ordning. I stallet finns det ingen elektricitet, så det är för mörkt att borsta och sadla hästarna inne på morgonen.

När hästarna är klara kommer vi att byta om till ridskor och förbereda oss för att hjälpa kunderna upp på hästryggen. Sedan hoppar vi själva upp och börjar ritten mot stranden. Om jag går med nybörjargruppen, brukar jag gå till fots. Nybörjare startar först efter att mellangruppen och avancerade ryttare har gått iväg.

När vi återvänder från ritten, sadlar vi av hästarna och duschar dem. Det är nämligen ca 35 grader här mitt på dagen. Sedan tvättar vi betten (det som hästen har i munnen) och sadelgjords ärmarna. De använder ärmar av tyg på sagelgjorden, så att de hålls rena och så att sadelgjorden inte nyper hästen. Till sist tar vi in hästarna för dagen och ger dem mat. 

På dagen har vi cirka fyra till sex timmar ledigt. Då lagar jag mat i allmänhet, tar en tupplur, handlar mat, och går till ett internetcafé (nätet i lägenhet fungerar inte). Ibland går jag till stranden, som idag.

Jag åker till stallet någon gång mellan fyra och sex. Vi tar in hästarna och gör dem i ordning inomhus på grund av hettan utomhus. Morgonens uppgifter uträttas i samma ordning på kvällen. När vi är klara, går vi hem. Ibland kan jag hjälpa Kristy att köra kunder till deras hotell. Vanligtvis kommer jag hem mellan kl 22 och 23.

Sådan är en vanlig arbetsdag. Ganska tung, men om man sover en stund under dagen, överlever man det ganska lätt.

 

kuva006-normal.jpg

 

Rusketus ei tässä kuvassa oikein näy, mutta topeista tulleet rajat kyllä. Ero on edelliseen rusketukseen tosi suuri!

Solbrännan syns inte riktigt bra på bilden, men ränderna jag fått av mina toppar syns. Skillnaden från min första solbränna i sommar är anmärkningsvärd!

 

~ Anna