Hei! 

Olen elokuussa 19 vuotta täyttävä, keväällä ylioppilaaksi valmistunut Varsinais-Suomessa asuva tyttö. Keväällä olin äitini kanssa viikon lomalla Kreetalla Malemen kylässä, ja kävin ratsastamassa loman aikana tallilla, joka sijaitsee Georgioupoliksen kylässä, noin tunnin ajomatkan päässä Malemesta. Rannalla ratsastamisen jälkeen, äitini huvikseen tokaisi, josko tallille tarvitaan työntekijää kesäksi. Tallinpitäjä, belgialainen Kristy, vastasi, että kyllähän me tarvitsemme. Loman jälkeen olimme sähköpostin välityksellä yhteydessä Kristyn kanssa, ja noin viikko sitten varasin lennon 17.7 Kreetan Haniaan. 

Tarkoituksena on olla Kreetalla syyskuun loppuun tai lokakuun puoliväliin asti. Tehtäväni on viedä turisteja rannalle ratsastamaan sekä aamulla, että illalla.

 

Nyt lähtööni on enää 12 päivää, ja pikkuhiljaa alkaa jännittää. En välttämättä ole älyttömän aktiivinen bloggaaja, mutta sillon, kun aikaa jää yli, kirjoitan kuulumisiani tänne. Niin! Kirjoitan sekä suomeksi, että ruotsiksi, sillä perheeseeni ja ystäväpiiriini kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä.

 

Hej!

Jag är en flicka från Egentliga Finland, som fyller 19 i augusti och tog studenten i våras. På våren var jag med min mamma på en veckas resa till Kreta till byn Maleme. Då var jag på en ritt på stranden, som arrangerades av ett stall i byn Georgioupolis. Georgioupolis befinner sig på en knapp timmes bilresa från Maleme. Efter ritten undrade mamma på skoj om de skulle ha behövt en arbetare på stallet under sommaren. Belgiska Kristy, som jobbar på stallet, svarade "Visst behöver vi det!". Efter att jag kom tillbaka till Finland, höll jag och Kristy kontakten genom e-post, och nu har jag ett flyg bokat till den 17.7 till Chania på Kreta. 

Enligt planerna, så ska jag stanna på Kreta till slutet av september eller till mitten av oktober. Min uppgift är att ta turister ut på guidade turer till stranden ridandes på morgonen och på kvällen. 

 

Nu är det bara 12 dagar kvar tills min avresa, och det börjar pirra i magen så småningom. Jag tvivlar på att jag kommer att vara väldigt aktiv här på bloggen, men alltid då tiden ger efter, skriver jag om mina erfarenheter här. Dessutom skriver jag både på finska och svenska, för att min familj och vänkrets består av både finsk- och svenskspråkiga.

 

~ Anna